مطالعات طراحی مراکز فرهنگی

دسته بندي : فنی و مهندسی » معماری
توضیحات:
فایل ورد مطالعات طراحی مراکز فرهنگی ، در حجم 165 صفحه آماده پرینت جهت استفاده دانشجویان رشته معماری.

بخشی از متن:
چکیده:
جوانی را سن شکوفایی عقلانی می‌دانند که طی آن افکار و اندیشه‌‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، مذهبی، فرهنگی و ... مورد توجه درک و ارزشیابی جدید قرار می‌گیرد از همین دیدگاه باید توجه فراوانی به بحث‌‌های تبادل افکار، اندیشه‌‌ها و نظریه‌های جوانان داشت.
کمبود امکانات فرهنگی، تفریحی برای نسل جوان به راحتی قابل احساس است. نبود مکان‌هایی که امورات فرهنگی جوانمان را در بر می‌گیرد و نیازهای مختلف آن‌ها را جوابگو باشد از معظلات جامعه ماست. مجموعه‌های فرهنگی تفریحی یکی از فضاهای مطلوب برای پرورش روح و جسم افرادست چون جوانان نقش اجتماعی مهمی در جامعه دارند وجود چنین مجموعه‌هایی در کشور ما اهمیت خاصی دارند. مجموعه مذبور براساس این ایده طراحی گردیده است که علاوه بر منظور کردن فضاهای فرهنگی ـ تفریحی فضاهای آموزشی ـ ورزشی را در برگیرد.
بدین معنی که جوانان ضمن استفاده از فضاهای تفریحی ورزشی با استعدادهای درونی خود آشکار شود و در جهت تقویت استعدادهای خود کوشش کنند از طرفی بتوانند فرصت‌های پیش‌آمده مسائل و مشکلات خانوادگی خود را مطرح می‌کنند و درصدد آن‌ها برآیند و در عین حال بتوانند در محیطی امن فرهنگی و اجتماعی و هنری بپردازند.
این مجموعه کارکردهای مختلف از قبیل آموزشی، فرهنگی، تفریحی و ... را جای دهد هدف پروژه حاضر این است که ابتدا کارکردهای مناسب انتخاب و به‌گونه‌ای حساب شده و با فضای مورد نیاز جوانان ترکیب گردد و در نهایت با نگاهی روانشناختی و جامعه‌شناختی مجموعه‌ای در قالب یک طرح معمارانه عرضه گردد.

1-1 بیان مسئله:
فرهنگ یکی از بنیادی‌ترین عوامل تأثیرگذاری بر شکل‌گیری محیط زندگی انسان است و فرهنگ جامعه بین آداب و رسوم و آیین‌هاست از طرفی ایجاد ارتباط نسل امروز و گذشته از طریق شناخت ساختارهای فرهنگی و انطباق آن با زمان حال و تعادل با دنیای امروز حائز اهمیت است. این مهم در جامعه‌ای که جوانان و نوجوانان سهم عمده‌ای از جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند بیشتر خودنمایی می‌کند. زیرا آنان نیاز به آگاهی و بینش صحیح همراه با نشاط، تحرک و پویایی دارند که این هدف در اثر آموزش و ارتباط میسر خواهد شد.
فرهنگ و هنر عنصری جدا از زندگی نبوده و فعالیت‌های مربوط به آن‌ها را باید در لابلای زندگی روزمره جستجو کرد تا از قالب پدیده‌ای تجملاتی به موضوعی جاری در روح و روان همگان مبدل شود. لذا وجود امکانات فعالیت‌های فرهنگی در لابلای زندگی مردم و در مناطق و نواحی مختلف مفید و مؤثر است.
وسائل ارتباط جمعی همچون تلویزیون، رادیو امواج فرهنگی خود را همه روزه داخل خانه‌ها انتشار می‌دهند لیکن بسیاری از امور فرهنگی تنها در مکان‌هایی مخصوص به خود صورت می‌پذیرد. مکان‌هایی همچون کتابخانه‌ها، سینماها، سالن اجتماعات و تئاتر امروزه جز فضاهای قطعی مجموعة شهری درآمده و بدون آن شهر از خلأ فرهنگی محسوس رنج خواهد برد.
این قبیل فضاها به لحاظ کمی مخاطبان کمتری نسبت به وسایل ارتباط جمعی دارند اما نمی‌توان مدعی شد که از نظر کیفی از اهمیت کمتری برخوردارند. مزیت عمده مراکز و مجموعه‌های فرهنگی نسبت به رسانه‌های گروهی در آن است که افراد ابتدا احساس علاقه کرده و سپس اراده می‌کند و در یک مرکز فرهنگی برای مشاهده و یا انجام یک کار گروهی می‌رود. بنابراین او با میل خود به سوی یک کار فرهنگی رفته لذا به نحور بارزتری از آن بهره‌مند می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مراکز فرهنگی از قدرت تأثیرگذاری بیشتری بر بروی فرد و جامعه برخوردارند و همچنین به علت قدرت انتخاب استفاده‌کننده از این مراکز باید واجد شرایط کیفی و جاذبه‌های خاص بوده تا بتواند استفاده‌کننده را به خود جذب کند و بعد از این مرحله قدرت تأثیرگذاری مجموعه‌های فرهنگی استفاده‌کننده به حداکثر می‌رسد.
1-2 اهمیت مسئله:
فرهنگ جامعه مبین آداب و رسوم و آیین‌هاست. مکان انجام یافتن این آیین‌ها خود جلوه‌های بارزی از معماری و فضاهای خاص شهری هستند. اهمیت قلمروهای مختلف و تعریفی که هر فرهنگ از زیبایی و زینت ارائه می‌نماید سیمای عمومی کالبد شهر را تشکیل می‌دهد.
و...

این فایل با فرمت ورد در 165 صفحه آماده پرینت ، جهت آشنایی دانشجویان رشته معماری با روند مطالعات طراحی(رساله نویسی) تهیه شده است.
دسته بندی: فنی و مهندسی » معماری

تعداد مشاهده: 9652 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: DOCX

تعداد صفحات: 165

حجم فایل:14,553 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    Microsoft word
    WinRAR

  • محتوای فایل دانلودی:
    WORD