کتاب مخزن الادویه عقیلی

دسته بندي : علوم پزشکی » طب سنتی
📕مخزن_الادویه
✍عقیلی_خراسانی
مخزن الادویه / محمد حسین بن محمد هادی عقیلی خراسانی شیرازی
مخزن الادویه کتاب عجیبی است. یا بهتر بگوییم باید گفت آئینه شگفتی است. این کتاب را باید به منزله آئینه تمام نمایی از روابط علمی میان ایران و هند به شمار آورد. انواع داروهایی که در کتاب معرفی شده اند نمونه جالبی از درهم آمیزی دانش گیاه داروشناسی ایران ( که خود مجموعه‌ای از دانش گیاه داروشناسی یونانی، سریانی، اروپایی و ایرانی است) با دانش داروشناسی هندی است.
علاوه بر قصد اصلی میر محمد حسین ازتألیف این کتاب که دست یافتن به دایره المعارفی از دانش گیاه داروشناسی عصر و زمانه خود است و در کنار استفاده اصلی از مخزن که معرفی انواع گیاهان دارویی ایران و شبه قاره است، مخزن الادویه می‌تواند مورد استفاده جامعه شناسان، زبان شناسان، علاقمندان تکوین دانش گیاه داروشناسی و البته مورخان پزشکی قرار گیرد. از این دید مخزن را می‌توان به دو بخش عمده تقسیم نمود. بخش نخست آن شامل سیزده فصل است که در آنها میر محمد حسین به گزارشی درباره انواع داروها، چگونگی تأثیر آنها، مزاج داروها، چگونگی شناسایی داروها از همدیگر، چگونگی به دست آوردن از گیاهان، چگونگی مصرف آنها، چگونگی وزن کردن داروها و مانند آن پرداخته و بخش دوم که بر اساس حروف الفبا به توصیف داروشناختی انواع داروها پرداخته است. بخش نخست مخزن خود دارای آگاهیها بسیار جالبی برای علاقمندان تاریخ پزشکی در ایران و سرزمینهای اسلامی است. در همین بخش فصلی وجود دارد که میر محمد حسین به گزارشی درباره پیوستگی دانش پزشکی و دانش ستاره شناسی پرداخته و از تأثیر پذیرفتن کانیها(جمادات)، گیاهان(نباتات)، و جانوران(حیوانات) از اجرام آسمانی سخن گفته است. بر اساس هستی شناسی گذشتگان ما، پزشک حاذق کسی بوده است که علاوه بر آگاهی از دانش پزشکی و داروشناسی، داروشناسی و گیاه داروشناسی و مانند آن از علوم دیگر شامل منطق، طبیعیات، هندسه، ستاره شناسی، احکام نجوم، موسیقی، پیش گویی (کهانت) و حساب نیز سررشته داشته باشد و بر همین اساس است که میر محمد حسین به طور مفصل به ربط دانش پزشکی و نجوم پرداخته است.
با کنار هم قرار دادن همه این موارد است که می‌توان از مخزن به عنوان دایره المعارفی از دانش پزشکی تا قرن سیزدهم هجری یاد کرد.
دسته بندی: علوم پزشکی » طب سنتی

تعداد مشاهده: 9495 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.pdf

تعداد صفحات: 877

حجم فایل:38,671 کیلوبایت

 قیمت: رایگان
برای دانلود رایگان فایل روی لینک دانلود کلیک کنید.   دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    کتاب مخزن الادویه.درباب خواص دارو های گیاهای

  • محتوای فایل دانلودی:
    pdf