طرح توجیهی پرورش آهو سال 97

دسته بندي : کارآفرینی » دام و طیور
طرح توجیهی اشتغال فراگیر پرورش آهو 30 راس اشتغال 2 نفر در سال 97

خلاصه توضیحات مقدمه:
گوشت آهو نسبت به گوشت گاو دارای کیفیت بالاتی است که همین امر یکی از دلایل محبوبیت پرورش این جانداران زیبا به عنوان منبع غذایی است. همچنین از چرم و از لبنیات آنها هم استفاده های زیادی می شود. کشور ما ایران با توجه به داشتن اقلیم های متنوع و مناسب پرورش آهو و همچنین داشتن چندین گونه ی بومی پتانسیل بالایی برای پرورش این حیوانات دارد.
قبل از هر چیز برای شروع پرورش آهو باید با نژاد های بومی کشور و احتیاجات آنها آشنا شد تا بتوان به نتایجی مطلوب دست یافت.
نرها شاخ‌های بلند و نسبتاً پهنی دارند. رشد شاخ‌ها از یک سالگی به بعد شروع می‌شود، ولی شاخک‌ها از دو سالگی ظاهر می‌گردد.
در اواخر فصل زمستان شاخ‌ها می‌افتند و شاخ‌های جدید بلافاصله شروع به رشد می‌کنند و در تابستان تکمیل می‌شوند. موها در فصل تابستان کوتاه است.
رنگ پشت و پهلوها در این فصل زرد متمایل به قرمز و زیر بدن و کفل‌ها و دم سفید است. در قسمت پشت و پهلوها خال‌های سفید مشخصی دارد. در زمستان موها بلندتر و به رنگ خاکستری با خال‌های نامشخص است. آهو دارای طول سر و تنه میان ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی متر، دم ۱۶ تا ۲۰ سانتی متر و ارتفاع ۸۵ تا ۱۱۰ سانتی متر است. این پستاندار وزنی برابر با ۵۰ تا ۱۳۰ کیلوگرم دارد.
در گذشته پراکندگی وسیعی از شمال افریقا تا عراق و ترکیه و ایران داشته که در حال حاضر در تمام کشور های فوق بجز ایران منقرض شده است.
در ایران آهو در مناطق جنگلی زاگرس و جنگل‌های گرمسیری خوزستان خراسان و کرمان و یزد زندگی می‌کند، ولی پس از قرار گرفتن این پستاندار در وضعیت بقای هشدار، تعدادی از آهو ها به دیگر مناطق ایران و جهان منتقل شدند تا جمعیت‌های دیگری از آن پدید آیند.
در حال حاضر پراکندگی طبیعی آن محدود به مناطق حفاظت شدهٔ دشت ناز ساری، جزیره اشک در دریاچه ارومیه سبزوار و مناطق دیگری در ایران است.
پرورش آهو در مزارع معمولا به صورت تک گونه ای صورت می گیرد ولی این در حالی است که برخی از دامداران با تجربه توانسته اند نتایج موفقیت آمیزی از نگهداری چند گونه در کنار هم را نیز به دست آورند. آهو ها با توجه به ویژگی های ذاتی و طبیعی شان نیاز هایی دارند که در هر مزرعه پرورشی باید به آنها توجه ویژه نمود.
هدف گذاری پرورش آهو:
برای شروع کردن این کار باید به تمام جوانب توجه نمود. باید اندازه ی کار و مقدار هزینه مشخص گردد. و همچنین باید بازار های عرضه پیش بینی و هدف گذاری گردند تا از خسارات ثانویه جلوگیری گردد
انتخاب محل مناسب:
مهم ترین عامل در موفقیت هر فارم پرورشی انتخاب درست مکان و محل پرورش است. محلی که قرار است فارم در آن محل احداث گردد باید از نظر وجود منابع آبی به دقت مورد برسی قرار گیرد. همچنین وجود منابع غذایی مناسب آهو ها هم بسیار مهم است زیرا آهو ها در سیستم های پرورشی نیز بخشی از غذای خود را از محیط دریافت می کنند. عامل دیگری که برای تعیین محل مزرعه بسیار مهم است بررسی آب و هوا و شرایط جوی در فصول مختلف سال است. همچنین نزدیکی یا دوری از راه ها و جاده های اصلی نیز تا حد قابل توجه ای تایین کننده است. اگر منطقه دارای عوارض طبیعی مثل تپه یا درختان بزرگ باشد دارای ارجعیت است زیرا چنین محیط هایی به آهو ها کمک می کند به محیط اسارت راحت تر عادت کنند و نگهداری از آنها راحتر باشد.
ساختار مزرعه:
ساختار کلی یک مزرعه پرورش آهو از دو بخش تشکیل می شود : ۱. محوطه باز ۲. ساختمان اصلی. محوطه باز که بخش اصلی مزرعه را تشکیل خواهد داد شامل محوطه وسیع نگهداری از آهو هاست که با استفاده از فنس محصور گشته است. جنس فنس بسته به نوع در دسترس می تواند متفاوت باشد ولی در انتخاب آن باید به مقاومت و سبک و سریع النصب بودن آن هم توجه ویژه ای کرد. همچنین در نصب فنس باید ارتفاع را طوری تنظیم نمود که امکان پرش و یا فرار و یا حمله حیوانات مهاجم از طرف مقابل وجود نداشته باشد. مناسب ترین ارتفاع برای فنس کشی ۸ فوت می باشد. بهتر است بعد از نصب فنس آنها را از نظر نداشتن نقاط برنده و تیز که امکان آسیب رساندن به حیوان را دارند بررسی کنید. ساختمان اصلی نیز در مزرعه پرورش آهو می تواند شامل بخش های مختلف از جمله محل مقید کردن برای معاینات دامپزشکی و بیمارستان و یا دفتر اداری و حتی در دامداری های پیشرفته شامل کشتارگاه صنعتی نیز باشد.

خلاصه ی طرح :
طرح توجیهی : طرح اشتغال فراگیر پرورش آهو 30 راس
میزان کل سرمایه گذاری: 3,147 میلیون ریال
سرمایه گذاری ثابت: 3,096 میلیون ریال
سرمایه در گردش: 51 میلیون ریال
سهم متقاضی: 1,592 میلیون ریال
میزان تسهیلات ثابت مورد نیاز: 1,504 میلیون ریال
میزان تسهیلات در گردش مورد نیاز: 41 میلیون ریال
تعداد اشتغال: 2 نفر
دوره بازگشت سرمایه: 2.94 سال
سال تهیه: 97
فرمت:ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 13
دسته بندی: کارآفرینی » دام و طیور

تعداد مشاهده: 5565 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 13

حجم فایل:35 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    ندارد

  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل ورد word با قابلیت ویرایش و تبدیل به فایل پی دی اف