كارآموزي مهندسي پزشكي

دسته بندي : کارآموزی » پزشکی
دانلود گزارش کارآموزی مهندسي پزشكي
محل كارآموزي: بيمارستان طالقاني
فرمت فایل: ورد
تعداد صفحات: 53

چكيده مطالب:
بشر از ابتدا تا كنون همواره به دنبال دست يابي به روشهايي جهت تسهيل امورزندگي براي خود بوده است. دراين راه تلاشهاي كرده و گاه با شكست و گاه با موفقيت روبرو شده است اما موردي كه پژوهندگان واقعي و منقي اعلم انجام مي دهند اين است كه از شكست ها درس گرفته و تجارب خودرا در تلاشهاي آينده به كار مي بندند بر علم اندوزي استفاده از تجارب هم ما را در انجام امور ياري مي‎كند.

حال چه بهتر است كه به جاي آن كه منتظر شكست هايمان شويم تا از آن درس بگيريم، بياييم و با علم دوزي تجارب ديگران را براي خود بكار بگيريم و بدينوسيله شكست ديگران پل موفقيت ما بشود.

هدف دوره ماي انيفيپيني كارآموزي علاوه بر علم اندوزي كاربردي و عملي، آشنايي با تجربه ها و شكست هاي ديگران است تا با تفكر درست و عملي، بتوانيم آن ها را شناخته و بكار بسته و به موفقيت دست يابيم.

باشد كه ما هم با تلاش و كار زياد بتوانيم به تجاربي دست يابيم كه در خدمت ديگران بعد از ما قرار گيرد و در جهت كل پيشرفت علم و علوم ميهنمان گام برداريم.

براي بررسي كارآموزي مهندس پزشكي و تاريخچه مهندسي پزشكي ، بد نيتس كه ابتدا نقش مهندسان پزشكي در بيمارستان اشاره شود.

بررسي نقش مهندس پزشك در بيمارستانها

{{اين پژوهش با بررسي نقش مهندس پزشكي در بيمارستانها و با روش مطالعه پيمايشي ميداني انجام شده و از آنجايي كه پژوهشي كتابخانه اي ميداني بوده جامعه آماري و نمونه آماري نداشته است ولي نتايج بدست آمده نشان دهنده تأثير استفاده از كارشناس مهندس پزشكي در مراكز درماني است.}}

نظام پزشكي بر مبناي روال سنتي خود تمايل ندارد كه شخصي را به صرف اينه عنوان مهندس پزشكي يا كلينيكي و يا تجاري در حرفه اي غير از پزشكي دارد به عضويت قبول كند اما آنها اين واقعيت را كه روز به روز آشكارتر مي‎شود بايد در نظر بگيرند كه استفاده از ابزار پزشكي مستلزم داشتن قابليت هاي لازم درحفظ، استفاده، تعمير و تنظيم آنها است، در غير اينصورت سرمايه و فرصت هاي تلف شده و مبالغ هنگفتي براي خريد ابزار پزشكي صرف شده است.

وجود انبوه دستگاه هاي بلا استفاده مازاد و يا اسقاط در انبارهاي بيمارستاني و عدم توجه به آنها جاي سئوال بسيار دارد. ذكر اين مسئله ضروري است كه هزينه تعمير و نگهداري تجهيزات درماني بسيار هنگفت است و در برخي موارد ده برابر هزينه تأمين نيروي انساني جهت تغذيه و خدمات غيردرماني بيمارستاني است.

علاوه بر موضوع تعمير دستگاه ها و تجهيزات پزشكي، مساله درجه بندي و تنظيم صحيح اين وسايل و گرفتن پاسخ درست و مطلوب تشخيصي از آنها از موضوعاتي است كه غفلت از آن موجب مي‎شود خطرات متعددي متوجه بيمار شده و درمان در جهت صحيح و مطلوب انجام نگيرد. در مواردي بيماري شدت يابد يا حتي بيمار از دست برود.

مركزيت واحد مهندسي پزشكي در بيمارستان جهت نظارت بر كليه امور مرتبط با تجهيزات از جمله مواردي است كه اكثر افراد را به عنوان راهكاري جهت حل مشكلات از جمله انبارداري و انبار اسقاط در نظر مي گيرند.

تاريخچه مهندس پزشكي در ايران و جهان

قدمت رشته مهندسي پزشكي در ايران در دوره تحصيلات تكميل به حدود پاندزه سال و در دوره كارشناسي به حدود شش سال مي رسد. البته تاسيس دوره كارشناسي مهندسي پزشكي در خارج از كشور به حدود سي سال مي رسد.

مصرفي رشته مهندسي پزشكي

شاخه اي از دانش كاربردي است و باطل و درك مسائل زيست شناسي و پزشكي و با متدها و روش هايي سروكار دارد كه از دانش و تكنولوژي به دست آمده اند. در اين رشته تغييرات دائمي و پيدايش زمينه هاي جديد جهت پيشرفت سريع در تكنولوژي وجود دارد. بعضي از بهترين زمينه هاي تخصصي در رشته مهندسي پزشكي عبارتند از:

ابزار دقيق پزشكي
پيومتريال
بيومكانيك
بيوالكتريك
مهندسي سلول، بافت و ژنتيك
مهندسي كلينيكي
تصوير برداري پزشكي
جراحي اورتوپدي
مهندسي توانبخشي

10) سيستم هاي فيزيولوژي

تاريخچه مهندسي پزشكي

مهندسي پزشكي از انقلاب تكنولوژي در دهه 1950 ريشه گرفت . با شروع دهه هفتاد يك عرصه مهم ديگر براي فعاليت مهندسان پزشكي شروع به شكل گرفتن كرد كه براي حل مشكلات فني وارد صفحه جامعه پزشكي شدند تا به عنوان اعضايي از تيم درماني در فعاليت هاي مداوم بيمارستان ها و كلينيك ها شركت جويند.

از اين رو تربيت و استخدام مهندسان پزشكي تبديل به يك ضرورت شده است نه تنها به اين دليل كه آنها مي‎توانند موقعيتي را فراهم كنند كه به دانش ما در مورد سيستم هاي زنده بيفزايد، بلكه به اين دليل كه آنها تبديل دانش به علم را سرعت مي بخشند.

محل كار مهندسي پزشكي

فرصت هاي شغلي مهندسان پزشكي عبارتند از:

بيمارستان ها
شركت هاي داروسازي
كارخانه تجهيزات جراحي / پزشكي / آزمايشگاهي
دانشگاهي
تحقيق در زمينه هاي مختلف

شرح وظايف مهندسي پزشكي در بيمارستان ها

تهيه شناسنامه براي كليه تجهيزات كه در اين شناسنامه نوع دستگاه كمپاني سازنده، نمايندگي مربوطه، تاريخ ورود و خروج دستگاه تعميرات انجام شده ، تست هاي روتين، دستور العمل هاي نگهداري پيشگيرانه (PM)، كاليبراسيون دستگاه ، نام بخشي كه دستگاه در آنجا فعال است و … بايد ذكر شود.
نظارت كامل و كافي برعملكرد صحيح سيستم ها (و استفاده از تمام قابليت ها)
آموزش اوپراتوري صحيح تجهيزات پرسنل
نگهداري صحيح تجهيزات از نظر عملكرد
نظارت بر نحوه خدمات دهي شركت ها
عقد قراردادهاي سرويس و نگهداري با شركت ملي مربوطه و نظارت بر حسن عملكرد آنها
تعميرات جزئي دستگاه ها
خريد تجهيزات پزشكي

نقش مهندس پزشكي درخريد تجهيزات پزشكي :

فرآيند خريد تجهيزات پزشكي تابع كيفيت كالا ، قيمت، رضايت كاربر، رضايت مصرف كننده نهايي، كمپناي سازنده، شركت توزيع كننده و خدمات پس از فروش و … است، در نتيجه بايد با آگاهي و شناخت انجام شود ولي اغلب پرسنل بيمارستاني با شكل طراحي و ديدگاه تخصص وسايل تجهيزات آشنايي دارند بنابراين خريد تجهيزات يكي از مهم ترين كارهاي يك مهندس پزشكي است.

نقش مهندسي پزشكي در تهيه شناسنامه تجهيزات پزشكي

شناسنامه تجهيزات شامل تمامي اطلاعات مربوط به دستگاه است كه براي نگهداري و تعمير، كاليبراسيون و تجهيزات پزشكي لازم بوده و اين كار در صورت وجود يك مهندس پزشكي با دقت تمام و اصولي انجام مي‎گيرد .

نقش مهندسي پزشكي در تعمير و نگهداري تجهيزات پزشكي

در صورت وجود مهندسان پزشكي كه اشرافي بر نظام نگهداري و تعميرات دارند و از بروز مشكلات جلوگيري شده و شعار پيشگيري ارزان تر از درمان است عمل گشته و به دنبال آن كاهش هزينه ها صورت مي‎گيرد.

دريك تحقيق ساده در كاهش هزينه هاي تعمير و سرويس چند بيمارستان بزرگ آماري بدست آمده است كه درزير آمده است:
دسته بندی: کارآموزی » پزشکی

تعداد مشاهده: 2998 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

حجم فایل:40 کیلوبایت

 قیمت: 2,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: